In juni vindt een samenwerking tussen Ma’Deux en De Sperwer plaats. Die kwam tot stand via het BNI-netwerk Lokeren Durmestad. Het wát?
Vanaf 5 juni stelt de Lokerse interieur- en geschenkenwinkel Ma’Deux enkele kunstwerken van De Sperwer tentoon. Die samenwerking kwam tot stand in de schoot van het netwerk BNI Lokeren Durmestad, een netwerk van ondernemers uit de regio waarvan ook De Sperwer al eventjes deel uitmaakt.
‘Anders dan de andere BNI-leden zijn wij een non-profitspeler,’ zegt directeur Annelies. ‘Van het netwerk maken allerhande ondernemers deel uit, gaande van een elektricien en een schilder tot een webdevelopper en een advocaat. Maar al bij mijn eerste bezoek aan het netwerk voelde ik een enorme openheid voor een sociaal project als het onze. Bovendien werkt BNI volgens een aantal principes en waarden, waarin ik best veel overlap met De Sperwer zie.’ Toen de uitnodiging kwam om lid te worden, werd de stap dan ook gezet.
Een netwerk van kansen
‘In ons BNI-lidmaatschap zie ik veel kansen’, zegt Annelies. ‘Onder meer om De Sperwer meer bekendheid te geven in de regio, te laten zien hoe wij werken en mensen met een beperking in een positief daglicht te plaatsen. Totnogtoe hebben we een tiental BNI-leden een rondleiding op onze sites mogen geven. Zij waren telkens onder de indruk van wat onze medewerkers doen en maken. Wie weet vindt er ooit iemand met een beperking zelfs de weg naar De Sperwer via het netwerk.’
Elkaar één-op-één beter leren kennen is inderdaad een doelstelling van BNI. Zoals elkaar versterken en zaken bijleren dat ook zijn. Dat blijkt uit de agenda van de wekelijkse bijeenkomsten. ‘Zo’n bijeenkomst start om 6u30 met een ontbijt en bevat altijd een training van een tiental minuten’, zegt Annelies. ‘Verder wordt er besproken hoe de leden elkaar versterkt hebben de afgelopen tijd en mag iedereen een zoekvraag stellen.’ Zoekvraag?
Gezocht en gevonden
‘Voor De Sperwer zou zo’n zoekvraag bijvoorbeeld kunnen zijn: wij zoeken haardrogers of overschotjes van textiel voor onze ateliers,’ legt Annelies uit. ‘Of een schilder voor één van onze gebouwen. Of plaatsen om onze kunstwerken te exposeren. Het kan vanalles zijn.’
Op die manier is er inderdaad al veel gevonden, of aangeboden, zo blijkt. ‘We kregen al fietskledij van een fietshandelaar. Iemand met een elektrozaak heeft dan weer producten van ons verkocht en de opbrengst zelfs verdubbeld met een cheque. En nu krijgen we dus ook de kans om te exposeren in Ma’Deux, zonder commissie omdat we elkaar kennen via het netwerk.’
Engagement
Dat het in twee of meerdere richtingen werkt bij BNI, mag duidelijk zijn: ‘Zo hebben wij op onze beurt een wasmachine gekocht bij elektrozaak die producten van ons verkocht,’ zegt Annelies. ‘En je merkt dat daar dan weer een snelle en geëngageerde service op volgt. Ook de schilder met wie we via BNI in zee gingen, bood een mooie korting aan. En onze medewerkers van het kleiatelier kregen zelfs al bestellingen op maat, bijvoorbeeld een schaal met het Alfa Romeologo erop voor een liefhebber uit BNI. Of een schaal met het logo van een rijschool.’
Na de eerste maanden van lidmaatschap, is de balans wat Annelies betreft dus erg positief. ‘En dat geldt ook voor de sfeer in het netwerk,’ zegt ze. ‘Het engagement is nochtans niet te onderschatten: je wordt elke donderdag in de vroegte verwacht. En dat je aantoonbaar zaken doet om andere BNI-leden te versterken is ook echt de bedoeling. Maar het netwerk biedt veel opportuniteiten en leerkansen: als vzw de ins en outs van de profitsector leren kennen biedt bijvoorbeeld ook weer nieuwe perspectieven.’