Een zorgkundige van i-mens en enkele medewerkers van De Sperwer praten over de dag die voor de deur staat.

Voor- en naopvang in het dagcentrum

Sinds begin 2023 verzorgt een team zorgkundigen van i-mens voor- en naopvang voor medewerkers van het dagcentrum. Dat creëert kansen om het busvervoer van De Sperwer efficiënter te organiseren en te verduurzamen.

Betaalbaar busvervoer aanbieden aan de medewerkers van het dagcentrum is een belangrijke prioriteit voor De Sperwer. Omdat de uitdagingen op dat vlak te groot dreigden te worden, ging de organisatie creatief op zoek naar manieren om het busvervoer efficiënter te organiseren. Zo kwam een versterkte samenwerking met i-mens tot stand.

Sinds begin 2023 verzorgt een team van een zestal zorgkundigen voor- en naopvang in het dagcentrum. Daardoor kunnen medewerkers die gebruikmaken van het vervoer al voor 8u terecht in het dagcentrum, terwijl de chauffeurs hun collega’s ophalen tijdens een tweede busrit. ’s Avonds gebeurt net hetzelfde en blijft een deel van de medewerkers in de naopvang.

Een goede match

‘De Sperwer en i-mens bleken een goede match om deze voor- en naopvang vorm te geven’, zegt Krista Van Duyse, coördinator van dagcentrum 54. ‘Er was immers al samenwerking via poets- en thuishulp bij een deel van onze cliënten. Sommige cliënten en zorgkundigen kenden elkaar zelfs al. Bovendien werkt dit nieuwe i-mensteam grotendeels voor De Sperwer, wat zorgt voor een goede continuïteit en sterke expertise-opbouw.’

 

Eén van de zorgkundigen uit het i-mensteam is Katty De Backer: ‘Ik werkte al vele jaren met oudere mensen,’ vertelt ze, ‘maar toen i-mens vroeg of er mensen de overstap wilden maken naar De Sperwer, ben ik daarop ingegaan. Ik werk nu in de voor- en naopvang en bied hulp in het huishouden bij sommige cliënten. Met mijn keuze ben ik superblij. Ik ben heel warm onthaald in De Sperwer en ik kan bij iedereen terecht met vragen. Het werk is ook supertof.’

 

Vroege vogels

Hoe ziet haar werk eruit in de voor- en naopvang? ‘Ik kom als eerste toe en maak de ruimte klaar voor de ontvangst van de mensen. Vanaf dan is elke dag anders. Soms zijn de medewerkers rustig of nog wat moe, op andere dagen zijn ze net heel enthousiast. De meeste mensen hebben wat meer energie in de naopvang: sommigen spelen dan een spelletje biljart, tekenen of kleuren iets of plagen elkaar een beetje.’  

 

Dat er ’s avonds doorgaans wat meer animo is, vindt Krista begrijpelijk: ‘In het nieuwe systeem ging de klok voor iedereen een beetje naar voren. En niet iedereen is een vroege vogel natuurlijk. Het was dus best wel wennen in het begin. Maar ik heb heel veel inspanningen van de medewerkers en hun netwerk gezien. Wij hebben hen in het najaar van 2022 ook goed proberen te informeren over de nieuwe manier van werken en het kader daarrond toegelicht. Ik heb de indruk dat het ondertussen voor iedereen een routine is geworden.’

 

Opleiding

Ook voor Katty en haar collega’s betekende het werken voor De Sperwer best wel een grote verandering. Daarom werd voor de start de nodige opleiding voorzien. ‘Onze orthopedagoge Charlotte gaf een aantal pedagogische kaders mee, die het eenvoudiger maken om de noden van onze medewerkers te begrijpen,’ vertelt Krista.

 

‘Dat was erg belangrijk’, zegt Katty, ‘zodat wij als zorgkundigen ook weten hoe we goed kunnen omgaan met bepaalde noden. We hebben zelfs een beetje gebarentaal (= SMOG: spreken met ondersteuning van gebaren, red.) geleerd en de pictogrammenagenda leren kennen. En een halve dag meedraaien in één van de ateliers was ook heel leerrijk.’

 

‘Ikzelf was in de opstartperiode ook aanwezig op de werkvloer zelf’, vult Krista aan. ‘Zo werken we altijd wanneer nieuwe mensen bij De Sperwer starten: we willen beschikbaar zijn voor vragen. Bovendien geeft de  combinatie van een bekend en een nieuw gezicht de medewerkers wat meer vertrouwen bij een verandering.’

 

Meer info over i-mens

Deel

Nieuwsbrief

Wens je graag nieuws van De Sperwer te ontvangen? Schrijf je dan hier in.

Spring naar de inhoud