4.4. De Sperwer Onze Etalage Te poets Verhaal Franky

De fietsen moeten blinken als nieuwe

Franky
Begeleider Fietsproject
In kleine ploegjes poetsen en sleutelen de medewerkers van het Fietsproject erop los. Hun werk gaat niet onopgemerkt voorbij: ‘Ze vinden het fijn om van de klanten een pluim te krijgen’
‘Een soort familie’, zo noemt begeleider Franky het Fietsproject. ‘In totaal werken hier een kleine twintig medewerkers, in een ploegje van maximaal 6 à 7 per dag. Het is plezant dat iedereen elkaar goed kent, ook de vrijwilligers die hier dagelijks komen koken.’
Fietsen een kwaliteitsvolle poetsbeurt geven: dat is het hoofddoel van het project. ‘Als we de fiets aan de klanten teruggeven moet hij blinken en volledig in orde staan, banden opgepompt, ketting ontvet en opnieuw ingevet. Alsof het een nieuwe is.’

Pluim

Die klanten maken het Fietsproject tot iets bijzonders voor de medewerkers: ‘Het zijn de medewerkers die hen ontvangen en het bestelbriefje opmaken. De klanten lopen ook gewoon binnen in de werkplaats of de tuin en zien de medewerkers aan het werk. Die vinden het heel fijn om een pluim te krijgen.’
Sommige klanten zijn zelfs kind aan huis: ‘Een dame van 85 komt hier elke twee à drie weken een tas koffie drinken. Dan vraagt ze hoe het met iedereen gaat. Sommige klanten brengen dan weer een doos pralines mee.’ Wie zei daar iets over een familie?
Naast poetsbeurten, biedt het Fietsproject ook tweedehandsfietsen te koop aan: ‘We krijgen daarvoor veel fietsen, wekelijks minstens één. Die poetsen en controleren we dan. Desnoods doen we enkele reparaties. Als de fiets in de etalage staat, zou hij volledig in orde moeten staan, maar garantie kunnen we natuurlijk niet geven. Soms breken we een fiets ook af voor hergebruik van goede onderdelen.’
Een lange weg
Ja, het Fietsproject draait op volle toeren. Dat was nochtans ooit anders: ‘In het begin hadden we weinig klanten. We moesten de mensen vooral overtuigen dat hun fiets in veilige handen was. Maar mensen kregen gaandeweg een steeds beter beeld van de mogelijkheden van de medewerkers – wat van bij aanvang ook de bedoeling van dit project was.’
De tijden zijn dus veranderd: ‘Ondertussen zijn we redelijk gekend binnen de gemeente en krijgen we steeds meer klanten van buiten de gemeente. Er staat hier nog werk voor jaren,’ lacht Franky.

Deel

Nieuwsbrief

Wens je graag nieuws van De Sperwer te ontvangen? Schrijf je dan hier in.

Spring naar de inhoud